Štampach, Odilo OP
„Zatímco se dialog zabývá novými tématy nebo se dále rozvíjí na hlubší úrovni, objevuje se před námi nový úkol: přijmout již dosažené výsledky. Nelze zůstat jen u prohlášení dvoustranných komisí - vše se musí stát společným dědictvím. Aby k tomu došlo a aby se posílily svazky společenství, je třeba výsledky vážně studovat, a to tak, aby se s použitím různých způsobů a prostředků a na různých úrovních odpovědnosti dotkly celého Božího lidu. Máme co do činění s otázkami, které jsou často záležitostmi víry, a proto si žádají všeobecný souhlas sahající od biskupů až po věřící laiky, všech, kdo přijali pomazání Duchem svatým. Je to tentýž Duch, který pomáhá magisteriu a probouzí sensus fidei.
Aby tedy mohly být výsledky dialogu přijaty, je nutný rozsáhlý a pečlivý kritický proces, který výsledky analyzuje a přísně zkoumá jejich soulad s tradicí církve přijatou od apoštolů a žitou ve společenství věřících shromážděných kolem biskupa, jejich právoplatného pastýře.“ (článek 80)
Náš seriál o křesťanských církvích sdružených v Ekumenické radě církví České republiky pokračuje pojednáním o Apoštolské církvi.
Apoštolská církev
Charakteristika
Hnutí podobná dnešnímu pentekostálnímu či letničnímu směru v křesťanství zná církev z celých svých dějin. Ve své dnes známé podobě vznikl tento proud v prostředí severoamerického protestantismu v prvních létech našeho století. Jde v něm o nové vylití Ducha svatého, podobné tomu, k jakému došlo o prvních letnicích v Jeruzalémě. Různé církve a sbory nevěřily prožitku lidí obnovených Duchem svatým a neumožnily jim uplatňovat tuto zkušenost ve vlastním prostředí. Proto tito křesťané vytvořili nové samostatné církve. Jejich základ bývá nejvíce podobný baptistům, ale zdůrazňuje se tam, že kromě křtu vodou je potřebný ještě "křest v Duchu svatém". Jeho projevem jsou mimo jiné i charismata, zvláštní dary Ducha svatého vybavující člověka pro církevní práci, např. pro evangelizaci. Později se některé církve, včetně naší, tomuto impulzu také otevřely a vzniklo v nich hnutí charismatické obnovy. Letniční církve a hnutí jsou snad nejrychleji početně rostoucí částí křesťanstva. Celosvětově odhadují počet svých členů na několik desítek milionů členů. Jsou silní v západním světě, ale i v misijních oblastech, mimo jiné v Koreji, a v několika afrických zemích.
Letniční křesťané se opírají o Písmo svaté se Starým zákonem v rozsahu palestinského kánonu. Berou bibli velmi vážně a vykládají ji fundamentalisticky. Zdůrazňují (a to i v kontrastu s některými protestanty) závaznost základních článků křesťanské víry: Trojice, stvoření, pád prvních lidí, vtělení Božího syna, zástupná oběť na kříži. Církev chápou jako shromáždění aktuálně svolané pod vlivem Ducha svatého na daném místě. Takové společenství si upravuje svůj vnitřní život na základě bible samostatně a dějinná souvislost s počátky církve není závazná. Křest se tam chápe jako znamení předchozího obrácení a výraz poslušnosti Bohu. Zdůrazňuje se osobní obrácení jako přijetí Ježíše za Pána a Spasitele. U večeře Páně jsou si vědomi živé, osobní přítomnosti Pána Ježíše ve společenství. Přítomností pod způsobami chleba a vína se obvykle zvlášť nezabývají. Role kazatele (pastýře sboru) je více zdůrazněna než ve většině protestantských církví.
Apoštolská církev představuje umírněnou verzi pentekostalismu, která se snaží více se přiblížit tradičnímu křesťanství. U některých jiných směrů vidíme až sektářské tendence. Apoštolská církev působí na českém území již od prvních let našeho století. Teprve r. 1989 ale získala od minulého režimu souhlas k veřejné činnosti. Je přidruženým členem Ekumenické rady církví ČR (od r. 1996 je řádným členem ERC - pozn. red.). Dnes má kolem 1.500 členů v 18 sborech a 60 kazatelských stanicích (údaj z r. 1992) rozčleněných do pěti oblastí. ústřední rada starších sídlí v Albrechticích a kancelář předsedy církve v Kolíně. Vydává časopis Život v Kristu a knihy. Své pracovníky vzdělává na Letniční biblické akademii v Kolíně.
Shody a rozdíly
Těší nás značná shoda ve víře ohledně základních pravd o Bohu jediném a trojjediném a o Ježíši Kristu. Nauka o církvi a o svátostech by se i zde, jako v jiných případech, měla stát předmětem dalších rozprav. Se zadostiučiněním konstatujeme, že apoštolská církev připomíná vedle vnějšího (smíření, odpuštění) i vnitřní působení milosti (proměna, vnitřní uzdravení). Pokud jde o působení Ducha svatého, doporučovala by katolická církev větší střízlivost v rozlišování, co je Boží a co lidské. Při výkladu bible pokládáme za potřebné užívat také poznatků biblické kritiky a počítat s historickou podmíněností lidských autorů. Doslovný výklad je zavádějící. Rozhodně ale pro nás mohou být letniční křesťané vzorem radostného a nadšeného prožívání vztahu k Bohu a horlivého nasazení v evangelizaci. Ukazují nám, že církev sice je také instituce, ale nejdůležitější je, že v ní vane Duch svatý.
Odilo Štampach OP
S laskavým svolení biskupa Apoštolské církve bratra Rudolfa Bubika otiskujeme úryvek z přílohy časopisu Život v Kristu a tabulku z čísla 12/1996 tohoto časopisu:
Informace o Apoštolské církvi
Součástí naší práce je nadace „Nehemie“, která ve spolupráci s německými křesťany již dopravila desítky kamiónů sociální pomoci do okolních zemi bývalého východního bloku. Další aktivitou je středisko „Teen Challenge“ v Tyře, kde se nyní léčí 10 pacientů závislých na drogách či alkoholu. Křesťanská střediska tohoto typu, nyní již rozšířená po celém světě, vykazují úspěšnost léčby až 85%, což je mnohonásobek standardně udávané úspěšnosti středisek státních s tímto zaměřením. I v Praze od loňského roku zahájilo svoji činnost toto protidrogové středisko Tean Challenge. Zde v Praze se této činnosti věnují převážně členové našeho sesterského druhého sboru Apoštolské církve „Maranatha“, který vznikl právě zde mezi námi ve Štěrboholech. Nyní se pravidelně schází každou neděli od 14,30 hodin v YMCE.
Snaha pomoci ženám, které se rozhoduji o případné interrupci, vyústila v konferenci „úcta k životu“ a řadu následných seminářů vztahujících se k této oblasti. Mezidenominační účast nám přinesla potvrzení, že v tomto úsilí se svým způsobem ocitáme na špici mezi ostatními církvemi v naší zemi. Praktickým vyjádřením této snahy je provoz střediska diakonie naší církve „Lydie“ v Rožnově pod Radhoštěm pracující s tímto zaměřením.
Členové našeho sboru se snaží pomáhat i diakonskou prací. Navštěvují pravidelně osamocené lidi v domově důchodců a přinášejí světlo evangelia i do věznic. Těm, kteří jsou ochotni otevřít své srdce a změnit způsob svého života, se snažíme všemocně pomoci.
Většina knižních titulů vydávaných naším nakladatelstvím je žádaným zbožím v knihkupectvích řady církví. Letniční Biblická akademie v Kolíně, provozovaná naší církví, je státem uznaná a podporovaná škola internátního typu obsazovaná nejen našimi, ale i zahraničními studenty. Od letošního roku byla tato škola rozšířena na Vyšší odbornou školu misijní a teologickou (VOŠMT).
pastor Peter (Pavel) Kocur
Srovnání církví dle státního příspěvku
Název církve se vztahem k ERC
|
Poutník / č. v seriálu
|
Počet věřících
|
Kč/1 věřícího
|
Bratrská jednota baptistů
|
3-96 / 1
|
2 411
|
0,0
|
Církev adventistů sedmého dne
|
4-96 / 2
|
7 674
|
95,6
|
Církev bratrská
|
5-96 / 3
|
2 759
|
2 675,6
|
Církev československá husitská
|
6-96 / 4
|
178 036
|
261,0
|
Československá církev evangelická
|
7-96 / 5
|
203 996
|
179,5
|
Evangelická církev metodistická v ČR
|
8-96 / 6
|
2 855
|
1 359,7
|
Jednota bratrská
|
9-96 / 7
|
2 385
|
1 529,1
|
Pravoslavná církev v Českých zemích
|
10-96 / 8
|
19 354
|
458,8
|
Slezská církev evang. aug. vyznání
|
11-96 / 9
|
33 257
|
203,0
|
Luterská evang. církev aug. vyznání
|
12-96 / 9
|
10 000
|
152,8
|
Starokatolická církev v ČR
|
1-97 / 10
|
2 725
|
346,4
|
Apoštolská církev
|
2-97 / 11
|
1 485
|
5 925,3
|
Federace židovských náboženských obcí
|
3-97 / 12
|
1 292
|
2 309,6
|
Slovenská evanjelická církev aug. vyznania
|
4-97 / 13
|
4 151
|
113,5
|
Římskokatolická církev
|
|
4 021 385
|
102,4
|
Řeckokatolická církev
|
|
7 030
|
223,9
|
Pozn. red. Protože nás tabulka zaujala, požádali jsme Ministerstvo kultury o bližší vysvětlení. Pan Ing. Petr Balažík nám sdělil, že počty věřících jsou podle posledního sčítání lidu z r.