Maria v Bibli

Stock, Klement

Velké znamení na nebi

Ukázalo se velké znamení na nebi - žena oděná sluncem, s měsícem pod nohama a s korunou dvanácti hvězd kolem hlavy. Ta žena byla těhotná a křičela v bolestech, neboť přišla její hodina.“

 

 

Evangelia a Skutky apoštolů hovoří výslovně o Marii a seznamují nás s určitými událostmi z jejího života. V knize Zjevení  12,1 už nejde o dějinnou událost. Je možno diskutovat o tom, zda je tímto obrazem míněna církev, která stále rodí nový Boží lid, anebo zároveň Maria jako žena, která porodila Mesiáše - matka Mesiáše jako zosobnění Božího lidu. Svědčí o ní jednotlivé rysy onoho vidění.

 

 

Žena v nebeské záři

 

 

Nejkrásnější nebeská tělesa oděla a ozdobila tuto ženu, aby zvýraznila její důstojnost. Všechno na ní je světlo a třpyt, zářící a oslňující krása. Samo slunce, největší a nejjasnější nebeské těleso, slouží jí za oděv. Stojí na měsíci, který jasně září, ale neoslňuje. Věnec zdobící její hlavu tvoří dvanáct zářivých hvězd. Nic pozemského není tak jasné a zářící jako tato nebeská tělesa. Žádný člověk jimi nemůže libovolně disponovat, brát si je ke své ozdobě. Už zjev  té ženy svědčí o tom, že je zcela jasná a čistá a že všechno obdržela od Boha. Sám Bůh jí propůjčil tuto krásu.

O něco později má vizionář další vidění a popisuje jinou postavu: „Žena je oblečena do purpuru a šarlatu a ozdobena zlatem, drahokamy a perlami“ (Zj 17,4). Tato žena nemá nic od Boha. Sama se vyzdobila všemožnými drahými cetkami, které jsou dosažitelné lidem. To všechno však bledne před nebeskou září.

Vzezření první ženy vypovídá něco o její úloze a postavení. Zářivý lesk slunce a jeho stravující žár poukazuje na Boha a jeho nádheru. Dítě, které žena nese ve svém lůně, je hned po svém narození rychle odneseno k Bohu na jeho trůn (Zj 12,5). Tato žena oděná sluncem je Matka Boží Maria. Boží Syn je v ní přítomen, je obklopena ohněm, ale oheň ji nestráví. Koruna z dvanácti hvězd ji označuje za královnu Božího lidu. Číslo dvanáct poukazuje na dvanáct synů Izraele (Zj 7,5-8; 21,12)a dvanáct apoštolů Beránkových (Zj 21,14). Tato Žena poskytuje všemu Božímu lidu jedinečnou službu: daruje život Králi, jenž vládne svému lidu. Má proto v tomto lidu zvláštní postavení a důstojnost; sluší se k ní vzhlížet se zvláštní uctivostí a vděčností.

Měsíc se od slunce liší nejen matnějším světlem, ale také tím, že je proměnlivý a nestálý. Žena stojící na měsíci se vyznačuje stálostí a spolehlivostí: je a zůstává Matkou Božího Syna a Krále . Svou zář a důstojnost nikdy neztratí.

 

 

Matka Vladaře a Zachránce

 

 

Zářný vzhled ženy prochází stavem slabosti a ohrožení. Přišla na ni nejtěžší a nejdůležitější hodina: „Byla těhotná a křičela v porodních bolestech ... A porodila dítě, Syna, který železným žezlem bude vládnout všem národům. A její Dítě bylo  ihned odneseno k Bohu a k jeho trůnu (Zj 12,2.5).

Její nejtěžší hodina je zároveň její hodinou největší. Dovršuje se v ní její úloha Matky a přivádí na svět svého Syna. Nyní je všechna pozornost zaměřena na tohoto Syna, který není jen Králem Božího lidu, ale je vladařem nade všemi národy. Své místo má u Boha. Ten, který se narodil z ženy (Gal 4,4), který je vpravdě člověkem, vstupuje definitivně a neodvolatelně do oblasti Boží existence. Prostřednictvím svého Krále a Vladaře dosáhlo lidstvo svého cíle, dokonalého společenství s Bohem, plnosti věčného života. Maria je Matkou Vítěze a Zachránce. Její Syn otvírá všemu lidu  přístup k životu s Bohem

 

 

 

 

Znamení na nebi

 

 

Žena je označena jako „velké znamení na nebi“. Pro lidstvo dřívějších dob byly hvězdy orientačními ukazateli směrů při jejich cestách po moři a v poušti.  Znamení Ženy má být pro nás orientací na naší cestě životem.

Vedle ní se objevuje jiné znamení: „Drak, veliký a ohnivě rudý, se sedmi hlavami a deseti rohy a se sedmi diadémy na jeho hlavách“ (Zj 12,3). V draku je zjištěn „starý had, jenž se jmenuje ďábel nebo satan, jenž svádí celý svět (Zj 12,9). Všechno na něm je velikost, moc, strach, útočnost a hrozba. Stojí před rodící ženou, ohrožuje ji a chce pozřít její dítě.  Ohrožuje všechny, kteří „naslouchají Božím příkazům a pevně se drží Ježíšova svědectví“ (12,17). Boží mocí jsou dítě i žena ochráněny před jeho vlivem. Ostatní Boží lid je vržen do boje s ním a jeho pomocníky. Je vystaven nátlaku a pokušení. Není jisté, zda zůstane věrný a dosáhne svého cíle. Znamení Ženy má v této situaci dodávat odvahu a vždy znovu ukazovat správnou cestu.

Maria přijala Boží výzvu, vzala na sebe službu pro své Dítě a pro celý Boží lid. Stojí proto v zářivém Božím jasu a pod mocnou Boží ochranou. Na ní je vidět, jak Bůh obdarovává a ochraňuje. Jejím protějškem je nevěstka  sedící na zvířeti, které slouží draku (Zj 17,3-6; srov.13,1). Odmítá každou závaznost a každou službu. Žije jen pro sebe a užívá svého života jen pro sebe samu v požitcích a přepychu. Rouhá se Bohu a je určena k záhubě.

Obě znamení jsou veliká a jasná. Dokud jsme na cestě, máme možnost volby, které znamení chceme následovat. Maria je pro odevzdání se Bohu a jeho službě, pro Boží ochranu, pro společenství v Bohem. Drak a nevěstka jsou pro bezbřehou svobodu a egoismus, pro odluku od Boha a pro zoufalou osamocenost

Klemens Stock

Betendes Gottes Volk

přeložil Vladimír Vašků