Mlčoch, Lubomír OFS
"Jen se podívejte, bratři kolem sebe, komu se u vás dostalo povolání. A shledáte, že tu není mnoho moudrých v lidských očích, ani mnoho urozených. A přece: ty které svět pokládá za nevzdělané, ty si Bůh vyvolil, aby zahanbil moudré, a ty, kteří jsou ve světě bezmocní, vyvolil si Bůh, aby zahanbil ty, kdo mají moc, a ty, které svět má za neurozené a méněcenné, ba i ty, kteří nejsou vůbec nic, ty si Bůh vyvolil, aby zlomil moc těch, kteří jsou "něco". A to všechno proto, aby se žádný smrtelník nemohl před Bohem vynášet".
Sv. Pavel v 1. listu Korinťanům
Redakce Poutníka již v tomto ročníku zveřejnila rozhovory s novými vysokými "šaržemi"- biskupem, senátorem, děkanem, tedy těmi bratry v Kristu, které považuje sv. Pavel v uvedeném citátu spíše za "výjimky" mezi prvními křesťany, t.j. za moudré i v lidských očích. Je tedy plně namístě udělat "interview" s někým v lidských očích zcela nenápadným. O rozhovor jsem požádal paní Annu Pešatovou z farnosti u sv. Terezičky v Kobylisích.
Aničko, vím z několika Vašich zmínek, že oba Vaši rodiče byli františkánští "terciáři". Jak jste jako dítě vnímala toto duchovní povolání rodičů a co s odstupem času pro Vás a celou Vaši rodinu znamenalo?
Pocházím z ústí nad Orlicí, kde rodiče patřili do společenství sv.Františka při farním kostele Nanebevzetí P.Marie. Bylo nás 7 dětí, jeden bratříček zemřel v sedmi letech. Věděla jsem, že rodiče chodí na františkánské shromáždění, ale to byl jen vnější projev: co bylo podstatné, spiritualita sv.Františka se u nás žila doma, v rodině - bylo to poznávací znamení rodiny Jakubcovy. Společenství samotné čítalo asi 20 bratří a sester. Maminka mne občas pověřovala, abych za ni "zaskočila" při adoračních hodinách v kostele. Vím, že přijíždívaly "vizitace" a v té souvislosti jsem zaslechla poprvé i jméno P.Aloise Moce,OFM. Jako děti jsme doma slýchaly životopisy svatých, především sv.Františka. Ale už i dona Bosca, což jaksi předvídavě předurčovalo můj další život. Rodiče se dožili poměrně vysokého věku, otec přes 70 let, maminka 8O. Nikdo z nás dětí neodpadl od víry:
Zdá se, že rodina žijící vírou a z víry je nejlepším prostředím pro předávání štafety evangelia- jinak víme, že víra není dána žádnou "dědičností". Možná už složitější je to s konkrétní spiritualitou, předáváním "povolání k sekulárnímu františkánství". Jak to bylo ve Vašem případě, když jste v roce 1962 "upadla mezi saleziány"?
Manžel Josef patřil k prvním oratoriánům u sv.Terezičky za války a krátce po válce. Potom byl saleziánský duch zasut dobou, a teprve od konce 6O.let se začal pozvolna probouzet. Josef se stal a je dosud saleziánským spolupracovníkem, což je obdoba "třetího řádu františkánského", a štafetu už předal i staršímu synovi Pepovi. A mladší syn Pavel je knězem saleziánského řádu a působí v Pardubicích. Já jsem cítila jakési dlouhodobé volání k sekulárnímu františkánství, hlavně díky mamince, ale nakonec jsem se rozhodla netříštit úsilí a spiritualitu rodiny i farnosti v níž a pro niž se snažíme s mužem i dětmi žít. Dnes už můžeme hovořit i o snaše jako saleziánské spolupracovnici, a i naše vnoučata Jeník a Evička jaksi patří k rodině dona Bosca.
Aničko, jak vidíte rozdíly v různých spiritualitách a jejich vzájemné soužití. Jde o věc problematickou anebo spíše obohacující církev právě vzájemně se doplňujícím prožíváním duchovního života. Rozdíly mezi františkány a saleziány tady určitě jsou. Sv.František mne vždy lákal svou prostotou, jednoduchostí, přímočarostí lásky. Saleziánská duchovnost je jaksi rozevlátější, otevřená především mládeži.
Někdy bývá duch rozdělení formulován i v poměru mezi generacemi, mezi dospělými a mládeží. Jak vidíte tento problém františkánskou i saleziánskou zkušeností?
Rodina, kde děti a rodiče /a prarodiče/ žijí v lásce, se nemůže dostat do situace nějaké nepřekonatelné generační přehrady. U nás doma jsme se společně modlili, povídali, hráli si, společně přijímali pokrm vezdejší. Televize tehdy nebyla, my neměli doma ani rádio. V dnešních prostředcích masové komunikace vidím veliké pokušení a možnou příčinu rozdělení i mezi generacemi. Lidé si mohou přestávat rozumět, pocit generačního oddělování mám i já, a to i v širší rodině saleziánské. Naši rodiče nás vychovávali nějak svým vlastním životem, skoro aniž bychom to vůbec tušili.
Vaše rodina se vyznačuje jakousi duchovní plodností, rozmnožováním povolání. I já se mohu vyznat z toho, že patřím když už ne přímo k duchovním dětem, tedy aspoň k duchovním mladším bratřím Vás osobně, a Vašich dvou Josefů: manžela a bratra. Ostatně výrok: "Prodáme ho františkánům" zazněl z úst P.Františka Hrona,SJ právě u Vás doma a započal tak mou cestu do Sekulárního řádu. Váš bratr Josef- jako jezuita- vysoce cenil spiritualitu našeho otce sv.Františka a považoval ji nanejvýš "moderní" a aktuální pro naši dobu. Jak vidíte Vy, Aničko, budoucnost františkánství v Čechách.
Vybavuje se mi vzpomínka na tatínka. Šli jsme třeba celá rodina na pouť, a my- jak to děti dělávají- chtěly napít. Šlo o prostou, obyčejnou vodu- ne o takovou či makovou limonádu, naši či dovezenou z ciziny. A otec řekl: zkuste to, děti, chvíli vydržet, a obětujte svou žízeň na úmysl naší pouti! Rodiče nás vedli a učili odříkání, smyslu oběti. To naše společnost ohrožená duchem konzumerismu potřebuje jako sůl. Bez této schopnosti křesťanství ztrácí svou sílu. Proto vidím ducha pokory a chudoby, s nímž přišel /znovu/ sv.František jako klíčovou věc pro naši budoucnost. A právě proto, že se bojím, že se těchto ctností českému národu nedostává, dívám se do budoucnosti trochu s obavami. Vracím se stále k návštěvě u P.Aloise Moce, kdy mne ve svém bytě přijal nedlouho po oněch společenských změnách roku 1989. Hodnotil je velmi střízlivě. Na rozdíl od nás /i mnoha jiných/ neupadal do žádné euforie. Naopak zní mi v uších jeho: "bude třeba ještě vydávat i svědectví krve!". Ale i vůči takovéto prorocké hrozbě nás náš Otec sv.František vybavuje svým chápáním "pravé radosti". Neboť "Přáteli našimi jsou... všichni, kdož nám nespravedlivě působí nátisk a soužení, hořkosti a zahanbení, bezpráví a úzkosti, bolesti a smrt. Za to všechno je máme velice milovati, poněvadž za to, čím nás trápí, dosáhneme života věčného". /Druhá řehole, hlava XXII/.
Za redakci Poutníka rozmlouval
Lubomír Mlčoch OFS