Mlčoch, Lubomír OFS
Žijeme v časech neutuchajících mediálních debat o starých a nových ministrech, jejich mandátech, provizorním vládnutí a o nových volbách, z nichž vzejdou ministři definitivnější. Řeč je také o ministerských platech, odstupném při pádech vlády či odvolání ministrů. Ministry vidíme naokamžik nasedat do vládních vozů, a máme možnost jim po celé hodiny patřit do tváře na televizních obrazovkách...
Vrátíme-li se k etymologii slova ministr, tedy ke vzniku a vývoji významu toho slova, pak musíme říci, že v latině slovo minister znamená pomocníka, sluhu, služebníka /také náhončího!?/, totéž přídavné jméno znamenalo služebný, pomocný, a sloveso se stejným kmenem /ministrare/ pak posluhovat, přisluhovat, později řídit. Ministrování čili přisluhování a služba předpokládaly osobu panovníka, vladaře, císaře či krále, jehož mandát byl dán dynasticky, dědičně, a odvozován býval až od Boha /či v časech pohanských se panovník sám nezřídka prohlašoval za boha/. Vladaři pak ministři přisluhovali, byli jeho služebníky...
Slovo služebník-minister je rovněž nedlučitelně spojeno s Písmem sv. O sv.Křtu Páně jsme slyšeli ve čtení o Synu Božím "Hle, služebník můj, kterého jsem si vyvolil" /Matouš 12,18/ což je parafráze již z Izaiáše /42,1/. Starý zákon hovoří o Davidovi jako o služebníku Hospodina, v Novém zákoně Simeon sám o sobě mluví jako o služebníkovi Pána, v řadě podobenství Pána Ježíše vystupují služebníci. Centrální místo je však u Matouše 19,25-28: "Víte, že vládcové panují nad národy... Ne tak bude mezi vámi: kdo se chce mezi vámi stát velkým, budiž vašim služebníkem...Tak jako Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé". Kristus vševládný sám sebe prohlašuje za služebníka, který věrně plní poslání Otcovo, a tím posláním je dát sám sebe za nás za všechny. Služba Bohu a bližním je rovněž posláním nás, kteří se ke Kristu hlásíme, služba Bohu a bližním jako projev lásky k Bohu a bližním, což je tresť evangelia...A když se o toto poctivě snažíme, máme to činit v duchu pokorném. Pán má na nás vysoký nárok: "Když učiníte všechno, co vám bylo přikázáno, řekněte: ,jsme jenom služebníci, učinili jsme to, co jsme byli povinni učinit´". /Lukáš 17,7-10/.
A jsou to právě tato místa, tyto výroky Františkova Pána, která zakladatel řádu bratří menších připomíná těm, kdož byli ustanoveni za "ministry a sluhy bratří" /Druhá řehole, hlava IV/. To, co ji bylo svěřeno, je péče o to nejcennější - duše bratří. Sv.František tedy pro "ministrování" v řádu důrazně varuje, že "bude-li někdo z nich zavržen jejich vinou a špatným příkladem, v den soudu budou povinni vydat počet před Pánem Ježíšem Kristem".
Pochopíme-li takto správně význam slova "ministr", pak jsme my všichni, kteří jsme přijali radostnou zvěst evangelia za svou, milostí Boží vyvoleni za ministry, služebníky Boží, a služebníky našich bližních. Náš mandát není ohrožen činností opozice, a není ani omezen časem: jak se modlíme denně v Zachariášově kantiku /Lukáš 1, 68-79/, Hospodin nám dopřál, "abychom mu beze strachu a vysvobozeni z rukou nepřátel zbožně a spravedlivě sloužili po všechny dny svého života".
Zářným příkladem toho, že takováto služba Bohu a bližním je slučitelná i s ministrováním v tom soudobém smyslu, v politice, je náš zvěčnělý bratr, JUDr.
Svět prokazuje čelným představitelům politického života - ministrům- velkou pozornost, a lidé ze světa médií vynakládají velké /až nemístné a meze slušnosti překračující/ úsilí, aby od nich získali aspoň několik slov. Ministr, který rozumí své vysoké funci jako službě veřejnosti, dává najevo víc než pochopení původního smyslu slova minister.
Lubomír Mlčoch OFS