Druhý dopis konference františkánské rodiny u příležitosti jubilea roku 2000, k roku Ducha svatého

Konference františkánské rodiny

»Hledat především Ducha Páně a jeho svaté působení«

(dokončení)

 

Znamení a nabídky

 

 

 

11.       Na základě toho, co jsme již naznačili jako možnou »službu Duchu« v dnešní církvi, chtěli bychom nabídnout k uskutečnění několik jednoduchých a praktických návrhů.

 

 

Prvenství Ducha

 

 

12.       Nejcennějším plodem tohoto roku věnovaného Duchu svatému by pro františkánskou rodinu mělo být obnovené úsilí vrátit prvenství Duchu. A to nejen ve smyslu kvantitativním, že bychom vyčlenili více prostoru modlitbě, ale také ve smyslu kvalitativním, že to zařídíme tak, aby každá činnost – manuální, intelektuální, pastorační – byla prostoupena oním »Duchem modlitby a zbožnosti«, k jehož dosažení – podle napomenutí našeho serafínského Otce, »všechny ostatní věci mají napomáhat«. Slova, která papež Jan Pavel II. řekl po koncilu o obnově obecné církve platí také pro obnovu františkánského charismatu: »Obnova se nemůže uskutečnit jinak než v Duchu svatém, tj. s pomocí jeho světla a síly«[19] Je tedy vhodná chvíle k tomu, abychom naše kostely a františkánské kláštery a – nakolik je to možné – i naše bratrská společenství SFŘ, proměnili v autentická »střediska duchovnosti«. Prozkoumejme například způsob jak zpřístupnit »školy modlitby«, »duchovní cvičení«, kvalifikované »duchovní vedení«, praktikování a šíření »lectio divina« nebo zprostředkovanou a sdílenou četbu duchovních textů (zvl. františkánských).

 

 

Duch jednoty

 

 

13.       Děti Františka a Kláry jsou povolány, aby tohoto ducha jednoty žily především mezi sebou a stále více rozvíjely pouta úcty, svornosti a spolupráce mezi různými františkánskými rodinami, majíce na paměti, – jak říká Dante –, že první Františkovi druhové budovali svět již svou »svorností a veselou tváří«[20] Chceme znovu tak jako v předjubilejním dopise z předešlého roku vybízet ke stále většímu společenství a spolupráci uvnitř velké františkánské rodiny. Žádáme, aby se, nakolik je to možné, spojily síly v různých oblastech: např. ve formaci – zvláště co se týče formace vlastní františkánům – v duchovní animaci, v  oblasti kultury, apoštolátu, charity. V rámci tří františkánských řádů (s ohledem na specifické povolání sester II. řádu) ať se podporují také neformální setkání, výměny, společné chvíle modlitby a rozjímání, konkrétní iniciativy komunit a bratrských společenství.

Ekumenické úsilí by mělo ve františkánské rodině nalézt zvláštní připravenost a ochotu. Duch Assisi by nás měl učinit zvláště pozornými a starostlivými propagátory ekumenických iniciativ.

 

 

Mír

 

 

14.       Vzpomínali jsme, že jedním z nejcennějších »plodů Ducha« je pokoj a víme jak náš Serafínský Otec toužil, aby on sám byl nástrojem pokoje a jeho bratři aby jej šířili ve světě, také svým způsobem pozdravu.[21] Všude tam, kde se usiluje o mír musí františkánská rodiny stát „v první řadě“. Tam, kde rozličné etnické konflikty rozdělují národy a vytvářejí situace napětí, musíme napomáhat pokojnému soužití také odvážnými iniciativami a zaujetím postojů jasně inspirovaných evangeliem i »novým přikázáním« vzájemné lásky. To předpokládá, že především ve svém nitru se usilovně snažíme o vyloučení každé podoby rivality, povyšování se a rozdělení.


Bohatství hnutí v církvi

 

 

15.       Různá hnutí vrhají na světlo nutnost živější víry, konkrétnější dobročinné lásky, niternější a spontánnější modlitby: To všechno jsou hodnoty, které františkánská spiritualita a naše životní volba s sebou nesou v hojnosti. Ona povzbuzují naše bratrská společenství, aby byla živější, přístupnější obnově, připravenější k přijetí novosti Ducha, schopnější přehodnotit požadavky poslušnosti a převládání bratrských společenství nad našimi osobními zkušenostmi a rozhodnutími. Umějme přijmout a zhodnotit tyto stimuly, poznávajíce v nich podnět k omlazení bohatství spirituality vlastní našemu charismatu a moudře z nich těžme povzbuzení pro způsob, kterým spiritualitu vlastní našemu charismatu vtělujeme do života. Nebudeme-li se obnovovat, riskujeme, že již nebudeme nic říkat nebo nic dávat církvi a světu.

 

 

Závěr

 

 

16.       Shledáváme, že hodnoty, které jsme v tomto dopise zdůraznili, našly ve františkánské rodině již pozitivní a odvážné aktualizace. Povzbuzujeme vás, abyste se nespokojili s tím, co už se udělalo nebo dělá, ale abyste si stále stanovovali nové cíle, pamětliví napomenutí našeho Otce sv. Františka: »Začněme, bratři, sloužit Pánu, našemu Bohu, protože až dosud jsme udělali jen málo«[22].

Při psaní tohoto dopisu máme před očima smutný stav františkánských poutních míst v Assisi, poškozených zemětřesením: místa »neodmyslitelná« pro naši spiritualitu a pro živý kontakt se sv. Františkem. Zatímco toužíme po jejich rychlé obnově, aby se znovu mohla stát vytouženým cílem našich poutí, ve světle velkého jubilea prosíme, aby se k materiálnímu úsilí přidala také »rekonstrukce« naší stále autentičtější věrnosti Františkovi a Kláře a jejich prostřednictvím i Kristu a evangeliu.

Naše chudé sestry klarisky prosíme o zvláštní přímluvnou modlitbu, abychom se s pomocí Otce sv. Františka a Matky sv. Kláry nechali zformovat Duchem jako »nová stvoření« (srov. 1 Kor 11,7) učenliví k Duchu, který »všechny věci tvoří nové« (Zj 21,5).

 

 

V Římě 1.1.1998


br. Giacomo Bini

generální ministr OFM

 

 

br. Agostino Gardin

generální ministr OFMConv

br. John Corriveau

generální ministr OFMCap

 

 

br. Bonaventure Midili

generální ministr TOR

sr. Carola Thomann

presidentka CFI -TOR

 

 

Emanuela De Nunzio

generální ministr SFŘ

 

 

sr. M. Giacinta Ibba

sekretářka CFF

 

 



[19] v: AAS 73, 1981, str. 521.

[20] Dante, Ráj XI., 76n.

[21] Srov. Perugijská legenda 67 (FF 1619).

[22] Bonaventura, Legenda Maior XIV.,1 (FF 1237).