Reichel, František OFS
III. řád měl na přelomu
Celonárodní terciářské sjezdy na Velehradě
V letech 1901 – 1909 se každoročně konaly celonárodní sjezdy českoslovanských terciářů na Velehradě, většinou pak na ně ještě navazovala pouť terciářů na Sv. Hostýn. I. terciářský sjezd se konal ve dnech 1. – 3. července 1901. Terciáři se v pondělí 1. 7. večer shromáždili u Cyrilky, odkud po příchodu duchovenstva za zpěvu písně „Bože, cos ráčil…“ kráčeli v průvodu do baziliky. Přítomné přivítal v kázání P. H. Ettl OFMCap., který též zahájil následující den jednání mší svatou. Charakteristický název měla již úvodní přednáška P. J. Hejtmánka „Potřeba III. řádu na obranu náboženství v době přítomné“, ale i další promluva Dr. R. Neuschlova na téma „Čím byl sv. František v době své a čím mají býti stoupenci a ctitelé jeho v době naší“[2]. Hlavními řečníky byli kněží především z františkánských řádů. Byli zde ale i příspěvky členů III. řádu – laiků. Aktuální řeč bratra Antonína Jana Hlavice na téma „Dobrý příklad terciářů v životě soukromém i veřejném“ byla následně otištěna v časopise Serafínské květy[3]. Obdobně z programu II. sjezdu terciářů českoslovanských, který se konal na oslavu 25letého papežského jubilea Sv. otce Lva XIII. na posvátném Velehradě ve dnech 9. – 11. září 1902, vyplývá, že se zde střídali řečníci z řad duchovních i laiků (viz příloha č. 2).[4]
Celkem se konalo v letech 1901 – 1909 devět velehradských sjezdů:
Krajinské terciářské sjezdy
Tyto sjezdy přímo navázaly na konání celonárodních sjezdů. Odůvodnění podává na 1. krajinském sjezdu iniciátor a hlavní organizátor těchto sjezdů P. Ignác Janák: „Svolali jsme tento krajinský sjezd terciářský proto, že na všeobecném sjezdu na posvátném Velehradě s nadšením největším přijata byla myšlenka pořádati sjezdy krajinské. Aby každý dobrý terciář viděl a poznal jak blahodárný účinek měly oba sjezdy terciářské na Velehradě uspořádané. Od doby těch dvou překrásných sjezdů nový život, nový ruch, upřímné nadšení a veliká horlivost rozproudila se v rodině terciářské v naší milé vlasti. Ale třeba oba ty sjezdy velehradské byly velmi četně navštíveny, přece poměrně jenom malá část terciářů byla tam přítomna. Větší část terciářů buď pro velkou vzdálenost a nebo pro chudobu a nebo pro své povolání nemohla si dopřáti toho štěstí putovati na posvátný Velehrad. Proto bylo usneseno, aby v jednotlivých krajích konány byly menší sjezdy, sjezdy krajinské. A my, milí přátelé, učinili jsme v našem kraji počátek. Rozhodl jsem se pro Frýdlant, protože před více než 100 lety ve Frýdlantě III. řád sv. Františka vzkvétal a Frýdlant byl slavným poutním místem. Ano, proto svolali jsme tento sjezd, aby oživen byl v našem krásném kraji život terciářský, abychom se totiž poznali a když vidíme, že je nás tak velký počet, abychom se posílili v lásce ke III. řádu svému, abychom se naučili ještě více jej milovati a ještě horlivěji podle něho žíti a také abychom jiným dali příležitost řád náš poznati a si zamilovati“.
Prvního krajinského sjezdu, který se konal ve Frýdlantu v Čechách na svatodušní pondělí 1. června 1903, se zúčastnilo asi 800 – 1000 terciářů a terciářek[5]. Druhý krajinský sjezd se konal v Místku 23. května 1904. Zde měl velmi zajímavou přednášku P. Antonín Podlaha OFMCap., kvardián z Brna, „O sociálním vlivu III. řádu pro rodinu, stát a církev“[6]. Další krajinský sjezd se konal 14. srpna 1904 na Svaté Hoře u Příbrami. Program byl obdobný[7]. 29. července 1906 opět ve Frýdlantu[8]. 12. května 1907 se konal krajinský sjezd českých členů III. řádu ve Vídni[9].
Aktivity členů III. řádu se netýkaly jen akcí pořádaných řádem. Terciáři se velice často podíleli na celocírkevních akcích. V rámci Mariánského kongresu, který se konal 12. – 14. června 1905 v Praze, byl 12. června pořádán samostatný sjezd terciářů českoslovanských. Zde byly předneseny věci „sjezdové“: Panna Maria královna III. řádu a „Jak mohou a mají terciáři šířit úctu Mariánskou“ (P. A. Hoffman) „Vliv úcty Mariánské na III. řád a vliv tohoto na rodinu a život veřejný[10].
V rámci sjezdu katolíků rakouských zemí, který byl ve Vídni 16. – 19. listopadu 1907, se konal 17. listopadu kongres delegátů terciářských obcí rakouských. Českoslovanští terciáři byli zastoupeni říšským a zemským poslancem Kadlčákem z Moravy, P.T. Štikarem, ředitelem III. řádu sv. Františka z Plzně, a P. Ulverem z Českých Budějovic[11].
Ve dnech 29. srpna – 2. září 1908 se terciáři zúčastnili katolického sjezdu českoslovanského v Praze[12]. V tomto roce na podzim se též zúčastnili jubilejní poutě Moravanů do Říma[13].
Na první synodě brněnské diecéze v roce 1909 v Brně bylo podrobně pojednáno o významu III. řádu, zejména z hlediska práce ve farnostech[14].
Terciáři se angažovali i v sociálně zdravotní oblasti. 18. května 1910 bylo vysvěceno terciářské sanatorium sv. Rafaela na Moravci[15]. V letech 1910 – 1912 terciáři vybudovali útulek blahoslavené Anežky v Brně. Členové útulku vytvořili jednu společnou rodinu[16].
V rámci VII. všeobecného sjezdu katolíků českoslovanských, který se konal v Kolíně 7. – 8. září 1913, bylo slavnostní shromáždění III. řádu sv. Františka a III. řádu sv. Dominika[17]. Zde přednesl přednášku P. Odilo Pospíšil OP na téma „Terciáři ve společnosti“[18].
První světová válka, ve které bylo Rakousko – Uhersko poraženo, měla svůj odraz i v řadách terciářů, kteří byli odvedeni, museli bojovat a mnozí z nich i padli. Nelehkou situaci dokumentuje „List rakouských a německých Ministrů provinciálů řádu sv. Františka ke všem členům sloužícím ve vojště a také zvláštní úmysl při modlitbě v říjnu 1915“[19].
Činnost a aktivity řádu však nebyly pouze na rovině celonárodní, eventuálně mezinárodní, ale také na rovině krajinské (tj. krajů), jak bylo již uvedeno, a samozřejmě i v obcích terciářských. Členové III. řádu se pravidelně scházeli na měsíčních shromážděních, kde se společně modlili růženec, litanie a Malé hodinky ke cti Panny Marie. Společně se též zúčastňovali mší svatých. Běžně se též konaly další řeholí předepsané úkony: schůze představenstva, volby a vizitace. Rovněž tak bylo významné skládání profese, její obnova čili příliv nových členů a také zakládání nových obcí.
Vydavatelská a publikační činnost
Na přelomu
Duchovní zaměření – spiritualita
Duchovní zaměření navazovalo na aktuální dění v církvi i ve společnosti. V prvních letech nového století navazuje přímo na události milostivého léta
Víra a svátosti, obnova duchovního života: Terciáři a Nejsvětější svátost oltářní, čím mají člrnové III. řádu pracovat pro království Boží na zemi, podpora a šíření mariánské úcty.
Církev: obrana náboženství v době přítomné, věrnost papeži (včetně oslav jejich jubileí), podpora úsilí Sv. otce a církve za brzký mír.
Terciářská (řádová) problematika: příklad sv. Františka pro jeho stoupence, duchovní správa III. řádu, úkoly žen ve III. řádu, příklady terciářů z historie a ze světa, životopisy terciářských světců, péče řádu o zemřelé členy, činnost řádu v péči o dorost, dějiny III. řádu, duchovní i podpora terciářských akcí (i mimo vlast), spolupráce a podpora českých terciářů ve Vídni.
Sociální a pracovní problematika: péče III. řádu o chudé a nemocné, rodina a rodinná výchova.
Duchovní život řádu a jeho členů spočíval na těchto vzájemně propojených souvislostech:
- setkání a slavení celocírkevních událostí mezinárodních i národních (katolické sjezdy, poutě do Říma, Svaté země apod.),
- setkání a slavení terciářských slavností a akcí na úrovni mezinárodní, národní i krajinské (sjezdy včetně bohoslužeb, průvodů, slavnostních přednášek),
- účast členů na bohoslužbách i dalších pobožnostech, které se konaly v terciářských obcích při františkánských klášterech, ale i ve farnostech,
- pravidelné setkávání v rámci jednotlivých terciářských obcí včetně společných modliteb a pobožností,
- účast terciářů na exerciciích a duchovních cvičeních, samozřejmě i jejich každodenní osobní zbožnost v intencích sv. Františka.
- Značné bylo též zaměření jednotlivých členů na získávání odpustků. Pravidla byla součástí každé řeholní knížky.
Organizační struktura: Každá „obec“ měla svého ředitele, kterým byl vždy kněz zpravidla jedné z františkánských obediencí prvních řádů, ale též mohl být kněz diecézní. Každá „obec“ byla řízena představenstvem. Podrobně o celé organizaci vypovídá referát, který přednesl P. Ignác Janák na katolickém sjezdu v Olomouci 14. srpna 1911[22].
Významní představitelé a členové řádu
- P. Dr. František Popp (1863 – 1902), kněz, terciář, docent církevního práva, tajemník arcibiskupa. Nejvíce působil v Uherském Hradišti, v Napajedlích a v Olomouci.
- Rozálie Alžběta Kreplová (1851 – 1913), představená III. řádu. Vyvíjela četné sociální aktivity v péči o chudé, nemocné a umírající.
- Kardinál Dr. František Sal. Baeur (1841 – 1915), arcibiskup olomoucký, terciář. Podporoval rozvoj III. řádu v brněnské diecézi, pak v olomoucké arcidiecézi.
- P. Jan N. Rubringer, OFMCap. (1862 – 1917), předseda sdružení českých terciářů. Oživoval terciářského ducha v Čechách, na Moravě i ve Slezsku. Byl organizátorem a hybnou silou terciářských sjezdů na Velehradě i krajinských sjezdů.
- P. Jan Hejtmánek (1840 – 1918), vikář a ředitel III. řádu. Vydával časopis „Zahrádka sv. Františka“, byl spoluzakladatelem Serafínských květů, předseda prvních dvou terciářských sjezdů.
- P. Jan Tagliaferro (1867 – 1922), farář, terciář. Zakládal bratrstva, formátor, publikoval v Serafínských květech, přeložil „Katechismus III. řádu“, aktivně vystupoval na terciářských sjezdech.
- P. Josef Panik (1882 – 1922), ředitel III. řádu v Uherském Brodě, zpovědník a kazatel[23].
František Reichel OFS
(pokračování)
[1] P. Ignác Janák, Sv. otec Lev XIII. a třetí řád sv. Františka, Serafínské květy ročník 1, 1901 – 2, s. 32 – 34.
[2] F. Cianciala, Trzeci zákon sw. Franciszka na poludniowo –wschodnich Morawach (od r. 1901 – 1950) Praca magistersko – licenciatska, katolicki Univeritet Lubelski, Lublin 2000, 158 stran, Třetí řád sv. Františka na jihovýchodní Moravě, s. 118 – 119.
[3] A.J.Hlavica,Dobrý příklad terciářů v životě soukromém i veřejném,SK ročník 1,1901 – 2,s.29-31,48-49.
[4] SK 1, 1901 – 2, s. 233 – 234.
[5] SK 2, 1902 – 3, s. 222 – 223.
[6] SK 3, 1903 – 4, s. 232 – 235, 248 – 251.
[7] SK 3, 1903 – 4, s. 268.
[8] SK 5, 1905 – 6, s. 244.
[9] SK 6, 1906 – 7, s. 208.
[10] SK 4, 1904 – 5, s. 243.
[11] SK 7, 1907 – 8, s. 101.
[12] SK 7, 1907 – 8, s. 275.
[13] SK 7, 1907 – 8, s. 202 – 203.
[14] SK 9, 1909 – 10, s. 130 – 134.
[15] SK 10, 1910 – 11, s. 125.
[16] SK 12, 1912 – 13, s. 123 – 125.
[17] SK 7, 1912 – 13, s. 379.
[18] SK 13, 1913 – 14, s. 94 – 95, 117 – 120.
[19] SK 14, 1914 – 15, s. 286 –288.
[20] L. Brejcha, Almanach – viz pozn. 11.
[21] SK 1907 – 8.
[22] P. Ignác Janák, „Organizace III. řádu sv. Františka“, referát na katolickém sjezdu v Olomouci 13. 8. 1911, SK 11, 1911 – 12, s. 52 – 54, 91 – 92.
[23] F. Cianciala, Třetí řád sv. Františka na jihovýchodní Moravě, Disertační práce 2000 viz pozn. č. 20 ,
s. 92 – 97.