Connault, Marcel OFMCap.
„Laskavá péče, kterou odmítají bezbožníci“
Vytržení v den Zeleném čtvrtku a Velkého pátku, jak o něm vypráví Tomáš z Celana, jakožto důvěrné sjednocení s Kristovou smrtelnou agonií, dostává svůj plnější smysl tehdy, když je uvedeme do kontextu spisů sv. Kláry. Prostřednictvím dopisů své velké přítelkyni Anežce České nám poodhaluje na každém řádku drobné detaily ze svého vnitřního života.
„Celou svou bytostí miluj toho, který z lásky k tobě se ti dává celičký.“
Spolu se sv. Františkem se sv. Klára řadí mezi velikány křesťanské mystiky, kteří zakusili v nejhlubším nitru své duše a svého těla nevyzpytatelnou lásku „Otce našeho Pána Ježíše Krista“ (Ef 1, 2), jež se projevila v Ježíšově životě, utrpení a zmrtvýchvstání.
V naší době sv. Otec Pio a Marta Robinová tvoří součást téže řady křesťanských mystiků. Tito velcí milovníci Krista ponoření do světla Ducha svatého hleděli na náš svět Kristovýma očima, a proto zcela zřetelně vnímali to, co je skryto na pozadí různých událostí, o kterých nás informují hromadné sdělovací prostředky. Tou pravou věcí, o niž tu jde, je to, o čem mluví sv. Pavel: „Bůh si nás vyvolil v Kristu ještě před založením světa, abychom před ním byli svatí a bezúhonní v lásce. On nás předurčil, abychom pro něj byli adoptivními dětmi skrze Ježíše Krista. V něm, skrze jeho krev, jsme zachráněni“ (Ef 1, 4-6).
Klára svým typickým jazykem činí jemnou narážku na toto božské povolání člověka a na boj, který je s ním spojen. V textu citovaném zde na str. 4 se nepřítel lidského rodu snaží vydávat za nic to, co má větší důstojnost než celé tvorstvo: totiž duše věřících, které jsou určeny k tomu, aby se skrze božskou lásku staly příbytkem nejvyššího.
„Jestliže mne kdo miluje, můj Otec ho bude milovat; i já ho budu milovat, a přijdeme k němu, a učiníme si u něj příbytek.“ (Jan 14, 23).
„Boží pomocnice“
Proč vlastně žít v klášteře, když je někdo mladý, bohatý a krásný jako byla Klára a mnoho jejích družek? nebo jako byla Anežka Česká, která se mohla provdat i za císaře?
Klára nám na to dává odpověď ve svém listu sv. Anežce: „Soudím, že jsi pomocnicí samotného Boha a tou, která pozvedá klesající údy jeho nevýslovného těla“ – „vidím, jak, vybavená jakýmsi zázračným darem moudrosti odrážíš děsivým a podivuhodným způsobem úklady pýchy, vychytralého nepřítele a zhoubce lidské přirozenosti, a marnosti, která ohlupuje lidská srdce“ (3. list sv. Kláry sv. Anežce České, 8.6).
Po čtyřiceti letech života zcela vydaného lásce ke Kristu a k bližnímu Klára připomíná ve své Závěti proroctví, které pronesl sv. František, když krátce po svém obrácení opravoval kostel sv. Damiána: „Pojďte a pomozte mi při práci na klášteře svatého Damiána, neboť zde budou paní, jejichž proslulým životem a svatým jednáním bude oslaven náš nebeský Otec v celé své svaté církvi“ (Závěť sv. Kláry, 13-14).
Jestliže nějaká lidská bytost vášnivě miluje Krista a žije podle ducha evangelních blahoslavenství, roste do plnosti svého lidství, a tak oslavuje nebeského Otce.
Právě toto je pro Kláru nefalšovaný boj.